ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΩΡΑ!

Του Γιώργου Τοζίδη

 

Οι εξελίξεις αυτής της εβδομάδας ήταν αποκαλυπτικές για το μέλλον που προετοιμάζουν για τη χώρα μας οι εγχώριες μνημονιακές δυνάμεις και οι ευρωπαίοι υποστηρικτές τους. Ανακοινώθηκαν το πολυδιαφημισμένο «Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης 2014 -2021», η έκθεση της τρόικας και η απόφαση του euroworkinggroup για την εκταμίευση της δόσης των 8,3 δις ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα:

1. Με την κατάθεση του σχεδίου «Ελλάδα 2021: Το νέο Εθνικό Αναπτυξιακό Πρότυπο», η μνημονιακή συγκυβέρνηση αποκαλύπτει το όραμά της για την πατρίδα μας που εξαντλείται στη μετατροπή της χώρας μας σε φθηνό τουριστικό θέρετρο για τους συνταξιούχους και τους εργαζόμενους της βόρειας Ευρώπης, σε κόμβο διαμετακόμισης προϊόντων και ενεργειακών πόρων και σε παραγωγό προϊόντων (κυρίως αγροτικών) με χαμηλή προστιθέμενη αξία που δεν θα ανταγωνίζονται τα γερμανικά, κυρίως προϊόντα.

Συνοπτικά, το νέο αναπτυξιακό πρότυπο, με βάση το σχέδιο που συνέταξαν το ΚΕΠΕ, το ΙΟΒΕ και η πολυεθνική McKinsey) βασίζεται στους πυλώνες: τουρισμός, πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, ενέργεια, διαμετακομιστικό εμπόριο και συνδυασμένες μεταφορές, έρευνα- τεχνολογία-καινοτομία, βιομηχανία φαρμάκων (σημ. προφανώς γενοσήμων), βιομηχανία μετάλλων και δομικών υλικών, ναυτιλία και συναφείς δραστηριότητες (σημ. λόγω της υψηλής προσφοράς των ελλήνων εφοπλιστών) και εμπορεύσιμες υπηρεσίες.

Αποκαλύπτεται επίσης, με την κατάθεση του σχεδίου, η θρησκευτική εμμονή των κομμάτων Ν.Δ. και ΠΑ.ΣΟ.Κ. στα νεοφιλελεύθερα δόγματα καθώς προβλέπονται νέες μειώσεις στους φορολογικούς συντελεστές των επιχειρήσεων και στις ασφαλιστικές εισφορές, νέα μέτρα για την πλήρη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας (απελευθέρωση απολύσεων, δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών) και βέβαια ολοκλήρωση του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και των οριζόντιων πολιτικών που περιλαμβάνονται στο σχέδιο ξεχωρίζουν:

α. η δημιουργία ευνοϊκού κλίματος για επενδύσεις και διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας (όπως στις Σκουριές Χαλκιδικής;),

β. η διευκόλυνση διεθνούς εμπορίου και εξωστρέφεια,

γ. η φορολογική πολιτική και

δ. η ευελιξία και ασφάλεια στην αγορά εργασίας.

Ακόμη γίνεται αναφορά στην «αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης και βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες» που δεν είναι τίποτε παραπάνω από την καθιέρωση του μόνιμου μηχανισμού κινητικότητας στο δημόσιο και η «καταπολέμηση της διαφθοράς και ενίσχυση της αξιοπιστίας και διαφάνειας» όταν οι δυσώνυμες λίστες έχουν αραχνιάσει και προετοιμάζεται το έδαφος για την παροχή φορολογικής και ποινικής ασυλίας σε όσους μεταφέρουν τα κεφάλαιά τους στην Ελλάδα.

Για να μην «αδικούνται» οι συντάκτες του σχεδίου στο σχέδιο γίνεται αναφορά στην καινοτομία και στην «επένδυση στο Ανθρώπινο Κεφάλαιο» που ακούγονται ως ανέκδοτα όταν βρίσκεται σε εξέλιξη η συνολική επίθεση στην εκπαίδευση και όταν η παιδεία θεωρείται από τις μνημονιακές δυνάμεις ως αχρείαστη πολυτέλεια.

Η πλήρης αποκάλυψη των επιδιώξεων του σχεδίου προκύπτει από την αναφορά στους τρόπους χρηματοδότησης του σχεδίου. Αναφέρεται συγκεκριμένα ότι καθοριστικό ρόλο στη χρηματοδότηση «έχει η προσέλκυση ιδιωτικών πόρων κυρίως από το εξωτερικό» καθώς και ότι «στις παρούσες συνθήκες, ακόμη μεγαλύτερη σημασία έχει η προσέλκυση ξένων, κυρίως άμεσων, αλλά και έμμεσων επενδύσεων στη χώρα». Δεν πρωτοτυπούν: πριν από 67 χρόνια, ο Δ. Μπάτσης έγραφε για τους «προγόνους» των σημερινών συστημικών οικονομολόγων:  «Συμπέρασμα λοιπόν γι΄ αυτούς: Η Ελλάδα είναι μια “φυσικά” φτωχή χώρα που μπορεί “να βρει τη σωτηρία της” μονάχα με λύσεις “εξωτερικές”, δηλ. με λύσεις που βρίσκουνται έξω από την οικονομία της, έξω από την ανάπτυξη των εσωτερικών της δυνατοτήτων με την εθνική εργασία».

Δεν είναι τυχαίο ότι η διαχρονική παρέα του κ. Στουρνάρα (Τσακλόγλου κ.ά.) συμπίπτουν με τους μετακατοχικούς ομοϊδεάτες τους. Δεν πιστεύουν στις τεράστιες δυνατότητες που έχει η πατρίδα μας για αυτοδύναμη ανάπτυξη που θα στηρίζεται στην παραγωγική και κοινωνική ανασυγκρότηση.

2. Η δημοσιοποίηση της τέταρτης αναθεώρησης του μνημονιακού προγράμματος από την ευρωπαϊκή επιτροπή μπορεί να στηρίζει επιφανειακά το «successstory» της κυβέρνησης δεν παύει όμως να επισημαίνει τους κινδύνους που απειλούν τη συνέχιση αυτής της «επιτυχίας». Οι συντάκτες δεν διστάζουν να αναφερθούν στην ανάγκη αντιμετώπισης «των κατεστημένων συμφερόντων» (διάβαζε όσων ρυθμίσεων έχουν απομείνει που προστατεύουν την εργασία, το περιβάλλον κλπ.) και υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών.

Προτείνεται η ενοικίαση εργαζομένων και στη δημόσια διοίκηση όπως επίσης και η πλήρης απελευθέρωση των απολύσεων (Φθινόπωρο 2014). Γνωρίζουν ότι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2013 στηρίχθηκε στη δημιουργική λογιστική (στην οποία έχει διαπρέψει και στο παρελθόν ο κ. Στουρνάρας) και προετοιμάζουν από τώρα τις δικαιολογίες για τη μη «βελτίωση στην απασχόληση και στην ανάπτυξη της παραγωγικότητας» αλλά και στη μη επίτευξη «σταθερής μείωσης του λόγου χρέους προς Α.ΕΠ.».

Στην έκθεση επισημαίνεται η καθυστέρηση στην υλοποίηση των ιδιωτικοποιήσεων (διάβαζε ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας) ενώ εκτιμούν ότι οι τράπεζες θα χρειασθούν και νέα κεφαλαιακή ενίσχυση που θα προκύψει από την αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων επαναφέροντας το ζήτημα της άρσης της προστασίας από τους πλειστηριασμούς («βελτίωση της κουλτούρας πληρωμών»).

Από την έκθεση δεν θα μπορούσε να απουσιάζει η αναφορά στην κοινωνική ασφάλιση. Αναφέρεται συγκεκριμένα ότι «τους επόμενους μήνες θα γίνει μια βαθιά αναθεώρηση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και αναθεώρηση των δαπανών κοινωνικής πρόνοιας» καθώς «υπάρχει σαφής ανάγκη για περαιτέρω εξορθολογισμό του». Ο λόγος είναι ότι «το κύριο συνταξιοδοτικό σύστημα παραμένει ιδιαίτερα κατακερματισμένο, βασίζεται στην αυξημένη χρηματοδότηση από τις κρατικές μεταφορές, ενώ οι κανόνες συνταξιοδότησης μεταβάλλονται πολύ ανάμεσα στις διάφορες κατηγορίες πληθυσμού». Πρόκειται, ουσιαστικά, για εξαγγελία νέας μείωσης των συντάξεων που, βέβαια, θα υλοποιηθεί μετά τις ευρωεκλογές.

 

3. Η έγκριση από το euroworkinggroup της πρώτης δόσης (6,3 δις ευρώ) από το σύνολο των 8,3 δις ευρώ συνοδεύτηκε από την δημοσιοποίηση των προαπαιτουμένων για την καταβολή των δύο δόσεων (1 δις η κάθε μία) που απομένουν. Συγκεκριμένα, για τη δόση του Ιουνίου 2014 απαιτούνται:

  • Η ψήφιση του νόμου για το υπαίθριο εμπόριο που έχει ξεσηκώσει τους πωλητές των λαϊκών αγορών που έχουν εξαγγείλει απεργία διαρκείας από τη Δευτέρα 28.04.
  • Η ψήφιση του νόμου για την αδειοδότηση των επενδύσεων και του νόμου για τον χωροταξικό σχεδιασμό που καταργούν και τις τελευταίες ρήτρες προστασίας του περιβάλλοντος, της υγείας και της ασφάλειας τόσο των εργαζομένων, των κατοίκων και των καταναλωτών.
  • Η κατάργηση των φόρων υπέρ τρίτων που ενίσχυαν τα επικουρικά ασφαλιστικά ταμεία.
  • Η ψήφιση νόμου με τον κώδικα συμπεριφοράς για τα κρατικά και κυβερνητικά στελέχη με στόχο την καταπολέμηση της διαφθοράς (πρόκειται για αστείο αν ληφθούν υπ’ όψιν οι δεκάδες δικογραφίες που παραμένουν κλειδωμένες στα συρτάρια του προεδρείου της Βουλής και του υπουργού Δικαιοσύνης).
  • Η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τον συμψηφισμό της επιστροφής του ΦΠΑ και των οφειλών προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία στην οποία θα περιλαμβάνεται και η αυστηροποίηση των διώξεων κατά των οφειλετών.
  • Η ψήφιση νόμου για την ιατροφαρμακευτική κάλυψη των ανασφάλιστων πολιτών με την παράλληλη μείωση των περιθωρίων κέρδους των φαρμακείων.

Για την καταβολή της δόσης του Ιουλίου 2014 θα πρέπει μέχρι την 30.06.2014 να υλοποιηθούν τα παρακάτω:

  • Η συγχώνευση υπό το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) όλων των Επικουρικών Ταμείων και η εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος από 1.1.2015 για όλα τα Ταμεία που δεν ανήκουν αυτή τη στιγμή στο ΕΤΕΑ. Η υλοποίηση της παραπάνω ρύθμισης θα επιφέρει νέα μείωση των συντάξεων.
  • Η ψήφιση του νόμου για τα δάση.
  • Η ψήφιση πολυνομοσχεδίου για την απλοποίηση των διαδικασιών και τη μείωση των διοικητικών βαρών στο Δημόσιο.
  • Η ψήφιση του νόμου, που κατατέθηκε ήδη) για το ξεπούλημα της Δ.Ε.Η. με πρώτο βήμα τη δημιουργία και πώληση της μικρής Δ.Ε.Η. αφού βέβαια προηγηθεί η εκκαθάριση όλων των ληξιπρόθεσμων χρεών του Δημοσίου προς την εταιρία.
  • Η ψήφιση του νόμου για τη χρηματοδότηση των κομμάτων και την παρακολούθηση των περιουσιακών στοιχείων» με στόχο την καταπολέμηση της διαφθοράς (!!!).

 

Οι εξελίξεις αυτής της εβδομάδας πιστοποίησαν με τον πλέον εμφαντικό τρόπο ότι στη χώρα μας υλοποιείται από τον Απρίλιο του 2010 ένα συνολικό σχέδιο μετατροπής της σε χώρα τριτοκοσμικού επιπέδου που θα λειτουργεί προσαρμοσμένη στις ανάγκες της γερμανικής οικονομίας (από την παροχή φθηνών τουριστικών υπηρεσιών μέχρι τη μετανάστευση των νέων επιστημόνων). Η διατύπωση ενός εναλλακτικού και αξιόπιστου ανταγωνιστικού σχεδίου αποτελεί αδήριτη ανάγκη για την αποτροπή αυτών των επιδιώξεων και την έξοδο από την κρίση προς όφελος των εργατικών και λαϊκών στρωμάτων.

Αν όχι τώρα, πότε;

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s